Verhalen en ervaringen
Tegenspreken begint bij de individuele ambtenaar die, loyaal aan de publieke zaak en vanuit zijn ambtelijke professionaliteit
en persoonlijke waarden, zorgen en/of problemen wil melden. In de praktijk blijkt goed tegenspreken nog niet zo makkelijk.
Bovendien spreken ambtenaren er eigenlijk te weinig over met collega’s.
We geven ambtenaren de ruimte hun verhalen over en ervaringen met loyale tegenspraak te delen.
We verzamelen voorbeelden van loyale tegenspraak. Welke dilemma’s ervaren ambtenaren als ze zaken willen aankaarten?
Wat beweegt hen om toch op te staan en door te zetten? Wat zijn hun drijfveren? Waar lopen ze tegenaan?
We delen de verhalen en beschrijven de dilemma’s.
Ook vinden er interactieve dialoogsessies en workshops plaats voor zowel medewerkers, als leidinggevenden.
We analyseren de dilemma’s en zoeken naar oplossingen en aanbevelingen om de ruimte voor loyale tegenspraak te vergroten.
Doe mee met een dialoogsessie of kennissessie →
Verhalen uit de praktijk
Verhalen van collega’s. Ambtenaren die in de praktijk tegen ingewikkelde vragen aanlopen. Enerzijds met overtuiging je werk doen, maar anderzijds tegen zaken aanlopen waarvan je vindt dat ze echt anders moeten of kunnen. Je kunt ook een reactie geven op een verhaal. Wellicht herken je de situatie of heb je ideeën of voorbeelden om het op te lossen.
Heb je zelf ook een verhaal dat je wilt delen? Deel jouw eigen verhaal hier!

Dilemma’s werknemers
Welke dilemma’s ervaren ambtenaren als ze zaken willen aankaarten? Wat zijn hun drijfveren en waar lopen ze tegenaan? We beschrijven hier de dilemma’s die ambtenaren tegenkomen bij het geven van tegenspraak. Onmacht-dilemma Het Onmacht-dilemma gaat over de...

Dilemma’s leidinggevenden
We hebben het vaak vanzelf over het geven van tegenspraak, maar ook het ontvangen van tegenspraak kan dilemma’s met zich meebrengen. ‘Niet mijn kopje thee’-dilemma Het ‘Niet mijn kopje thee’-dilemma gaat over het ontbreken van vakkennis bij leidinggevenden en...

Negeren is een vorm van oneigenlijke druk
Eind 1989 leerde ik - Luc van Veggel - in een cursus dat een klant anderhalf jaar voordat je het als leverancier in de gaten hebt al afscheid van je neemt. Reageer onvoldoende op signalen die de klant geeft en ondanks de loyaliteit die de klant voelt start het mentale...

Gehoord worden is wellicht net zo belangrijk als het oplossen van problemen
Mijn naam is Frans Withagen. Ik ben werkzaam binnen de Directie Particulieren en meer in het bijzonder ben ik werkzaam binnen Team Grensarbeid. Team Grensarbeid is belast met de uitvoering van de grensarbeidersregeling. Deze regeling is bedoeld voor mensen die in...

Mag een ambtenaar met de pers praten?
Als toezichthouder en onderzoeker ben ik al meer dan 30 jaar werkzaam op het terrein van sociale verzekeringen, met daarin ruim 10 jaar lidmaatschap van de Ondernemingsraad. Mijn ervaring in al die jaren is dat er maar zeer beperkt ruimte is voor tegenspraak....

Kennis en kwaliteit van uitvoeringsorganisatie en ambtelijk vakmanschap zijn goud waard voor optimale dienstverlening
Ik werk al ruim 20 jaar bij diverse onderdelen van de Rijksoverheid. Momenteel werk ik bij RVO en houd ik me bezig met het verbeteren van de samenwerking in de organisatie. RVO is een organisatie die zich bezig houdt met de uitvoering van beleid, dat is gericht op...

Ambtelijk vakmanschap en loyale tegenspraak: twee kanten van dezelfde medaille
Adriaan werkt als programmamanager en strategisch adviseur bij het kernministerie (= het beleidsdepartement) van Economische Zaken en Klimaat. Zijn belangrijkste drijfveer voor het werken bij de Rijksoverheid is het oplossen van maatschappelijke opgaven en in het...

Ruimte voor menselijke maat kwijtgeraakt
Medewerker werkt als invorderaar bij de belastingdienst. Het werk bestaat met name uit het invorderen van schulden bij MKB-bedrijven. Om het invorderingsproces verder te stroomlijnen, is er binnen MKB Invordering voor gekozen om de invordering van schulden bij ZZP’ers...

Organiseer de tegenspreker!
Mustapha Ahajjam is ongeveer vier jaar directiesecretaris in het detentiecentrum Rotterdam. Daarvoor was hij jarenlang afdelingshoofd van verschillende afdelingen. Hij heeft verschillende directeuren meegemaakt. De één stond meer open voor loyale tegenspraak dan de...

Averechtse regels
De situatie: Rob is leidinggevende van een team met ca. 25 medewerkers bij een shared service afdeling[1] die onder andere de inkoop voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en voor Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit verzorgt. Deze afdeling is...