Best practices
Het ontbreken van het bieden en het ontvangen van tegenspraak krijgt – mede door de grote gevolgen die het kan hebben – vaak de meeste aandacht. Toch zijn er in het binnen- en buitenland veel goede voorbeelden te vinden van overheidsorganisaties die wel ruimte weten te creëren voor loyale tegenspraak. Deze best practices proberen we zoveel mogelijk te verzamelen, zodat ambtenaren en andere overheidsorganisaties er door geïnspireerd kunnen raken. Mocht jij trouwens een goed voorbeeld zijn tegengekomen van het bieden en ontvangen van loyale tegenspraak, stuur dan vooral een mail naar .

Engeland: de “civil service code”
Voor Britse ambtenaren is de zogenaamde civil service code opgesteld. Deze civil service code geldt voor alle rijksambtenaren en maakt integraal deel uit van de arbeidsrelatie, met de mogelijkheid om deze per departement nog aan te vullen. De code heeft nadrukkelijk...

Noorwegen: Loyale tegenspraak en het verzoenen van loyaliteiten
De Noorse overheid heeft een nationaal kader ontwikkeld dat ten grondslag ligt aan de ontwikkeling van leiderschap binnen de overheid: “Leadership in Norways’s civil service”. In dit document wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de verantwoordelijkheid en plicht...

De personeelsraadgever Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De personeelsraadgever is in 2017 ingesteld door de secretaris-generaal van VWS. Binnen OCW en SZW kent men vergelijkbare functies. Het doel van de personeelsraadgever is om klacht, bezwaar en juridische procedures zoveel mogelijk te voorkomen. De personeelsraadgever...

Aanspreken is óók een vorm van loyaliteit
Ook bij Defensie wordt nagedacht over en gewerkt aan tegenspraak. Luitenant-kolonel Sander Dalenberg deelde zijn inzichten en kennis daarover tijdens de week van de Samenwerking met collega’s vanuit de gehele Rijksoverheid. Sander Dalenberg lichtte drie kernbegrippen...