Het onderwerp waar een punt van gemaakt moet worden: waarom noemen we dit loyale tegenspraak en niet gewoon tegenspraak? Georganiseerde tegenspraak is een mechanisme om processen, kwaliteit en organisatie te verbeteren en er zo samen voor te zorgen, dat de legitimiteit van de overheid en democratische rechtstaat overeind blijft. Door ‘loyaal’ als een soort voorwaarde ervoor te plakken, werpen we drempels op die we niet nodig hebben, want tegenspraak is moeilijk genoeg. Drempels zoals o.a. aardig gevonden willen worden en hiërarchie, zorgen al voor een inherente barrière in het organiseren van tegenspraak. Loyaal suggereert dat we in het geven van tegenspraak aan de communicatiepartner loyaliteit verschuldigd zijn in plaats van aan de burgers die ons salaris betalen. Alle tegenspraak is welkom! Ook tegenspraak van medewerkers die negatief overkomen, weg worden gezet als ‘de’ zeurders en klagers. Zij zeuren en klagen uit betrokkenheid. Het ergens niet mee eens zijn en de minderheidsstem moet omarmd worden, zo krijgen we diversiteit en verbetering in besluitvorming.
En creëren we loyaliteit 😉
Tamar Hagbi